HOOFD JURIDISCHE DIENST

Wil je deel uitmaken van een organisatie met een belangrijke maatschappelijk missie?
Heb je een masterdiploma in de rechten en
heb je een bijzondere interesse en/of ervaring in een van de takken van het recht
die het beroep van architect raken?
Ben jij iemand die een sterk leiderschap en samenwerkingsvaardigheden bezit,
dan ben jij de geschikte persoon die de organisatie kan versterken!

Over ons

De Orde van Architecten, een publiekrechtelijke rechtspersoon opgericht bij wet van 26 juni 1963, heeft een tweeledige missie. Enerzijds reguleren we het beroep van architect door het opstellen van reglementen met betrekking tot het beroep van architect, en anderzijds handhaven we de naleving ervan. Onze rol is cruciaal om ervoor te zorgen dat architecten in België hun beroep plichtsgetrouw en op verantwoorde wijze uitoefenen.

De Nationale Raad is het enige orgaan dat de Orde van Architecten wettelijk kan vertegenwoordigen. De Nationale Raad omvat 2 aparte taalvleugels – een Nederlandstalige en Franstalige.

De Vlaamse raad d.i. Nederlandstalige vleugel van de Nationale raad van de Orde van architecten, als inrichtende en beleidsvoerende macht is organisatorisch in drie diensten (juridische; beleid; administratie & IT) opgedeeld.

Momenteel zoeken we voor ons kantoor gelegen te Brussel (Tour & Taxis) een (m/v/x)

De functieomschrijving

Wat houdt deze functie in?

Als Hoofd Juridische Dienst ben je verantwoordelijk voor het effectief leiden en beheren van een team van 2 juristen en een juridisch assistent op de Vlaamse Raad, evenals 3 juridische medewerkers op de provinciale raden. Je speelt een cruciale rol in het waarborgen van corporate governance op juridisch vlak en draagt bij aan het succes van de organisatie door juridische risico’s te beheersen en hoogwaardig juridisch advies te verstrekken aan diverse organen.

De voornaamste verantwoordelijkheden hierin zijn:

  • Heldere doelen en richtlijnen opstellen voor de juridische dienst en zorgen voor een duidelijk leiderschap op gebied van visie en communicatie;
  • Begeleiden van leden van de juridische dienst om hun individuele en collectieve doelen te bereiken;
  • Faciliteren van regelmatige teamvergaderingen en de besprekingen van de actuele projecten en uitdagingen.
  • Zorgen voor een objectieve analyse van juridische kwesties zonder beïnvloeding door andere diensten of individuen binnen de organisatie;
  • Verschaffen van juridisch advies aan de verschillende organen binnen de organisatie en juridische bijstand bij diverse overlegmomenten;
  • Opstellen van juridisch budget en zorgen voor een nauwkeurige toewijzing van middelen;
  • Organiseren van opleidingen en bewustmakingsprogramma’s voor mandatarissen en medewerkers m.b.t. juridische kwesties en compliance;
  • Voortdurend evalueren van het beleid en de procedures en zoeken naar mogelijkheden om de efficiëntie en effectiviteit van de werking te verbeteren;
  • Actief netwerken door het opbouwen van waardevolle relaties met advocatenkantoren, externe juridische professionals, overige stakeholders,…

Ben jij de gedreven leidinggevende die we zoeken voor onze juridische dienst?

De ideale kandidaat combineert sterke hard skills, zoals diepgaande kennis van wet- en regelgeving, ervaring in contractopstelling en -beoordeling. (overheidsopdrachten) met essentiële soft skills om effectief leiderschap te tonen.

De vaardigheid om doelgericht en empathisch samen te werken met de verschillende diensten, gecombineerd met een scherp oog voor besluitvaardigheid en ethiek, vormt de kern van deze functie. Inspireer en stimuleer ons met sterke leiderschapskwaliteiten en een proactieve houding in probleemoplossende situaties.

Voorts heb je een diepgaande kennis van de rechtsbronnen in het bouwrecht en het verzekeringsrecht. Flexibiliteit en een aanpassingsvermogen om te gedijen in een dynamische juridische omgeving vervolledigen het profiel dat wij zoeken voor deze boeiende positie. Je ziet dus ook een uitdaging om je te verdiepen in de deontologie en tuchtrecht.

Met uitstekende communicatieve vaardigheden breng je de juridische kijk op de zaak helder over. Binnen de uitvoering van je takenpakket wordt daarom een uitstekende beheersing van het Nederlands (mondeling en schriftelijk) en een goede kennis van het Frans en Engels (mondeling en schriftelijk) verwacht.

Tot slot, en belangrijk, kan je minimaal 10 jaar relevante beroepservaring voorleggen als jurist of als advocaat, en heb je minimaal 5 jaar ervaring in leiderschap en coaching van mensen. Je hebt een gevorderde kennis van de informatica- en softwareprogramma’s zoals MS Office (functies in Word, Excel, Outlook, Teams,…) en je bent in staat om vlot met (nieuwe) interne computerprogramma’s te leren werken.

Ons aanbod

Wij bieden het volgende aan:

  • Een contract van onbepaalde duur in een voltijds regime (38u/week);
  • Een marktconforme verloning met een uitgebreid pakket aan extralegale voordelen (bedrijfswagen en tankkaart onderhandelbaar, maaltijdcheques van 8 euro, hospitalisatie- en groepsverzekering, cadeaucheques, ecocheques,…)
  • Glijdende werkuren en mogelijkheid tot telewerken;
  • Aandacht voor opleiding, bijscholing en persoonlijke ontwikkeling;
  • Je bent werkzaam in een unieke locatie in Brussel (Tour & Taxis, Koninklijk Pakhuis) dat vlot bereikbaar is met de wagen, als met het openbaar vervoer en de shuttle bus van Tour & Taxis.

Interesse?

Stuur jouw sollicitatie (motivatiebrief, CV en kopie van je diploma) per e-mail naar personeelszaken.vroa@ordevanarchitecten.be, ter attentie van de verantwoordelijke Human Resources, mevr. Katrien Bal.

Je kandidatuur wordt vertrouwelijk behandeld en je persoonsgegevens verwerkt conform de wet op de privacy  (GDPR)

Meer vacatures

BUSINESS DEVELOPMENT MANAGER

Panistar, de onweerstaanbare smaak Panistar is een KMO gevestigd in Namêche, gemeente Andenne (regio Namen), gespecialiseerd in de productie en distributie in

Panistar, un goût irrésistible Panistar est une PME basée à Namêche, commune d’Andenne (région de Namur), spécialisée dans la production et la …

Panistar, de onweerstaanbare smaak Panistar is een KMO gevestigd in Namêche, gemeente Andenne (regio Namen), gespecialiseerd in de productie en distributie in …

Over LCI LCI Boekhouding en Fiscaliteit is een snelgroeiend kantoor dat opereert vanuit Brugge. We hebben klanten over heel Vlaanderen en zijn …

Lakkerij Vandermaesen nv is een Belgisch bedrijf, opgericht in 1970, en telt vandaag ongeveer  30 medewerkers. Wij zijn gespecialiseerd in het poederlakken …

Deze website gebruikt cookies om u de beste ervaring te geven.

Accepteren
Afwijzen